‌موسیقی

 

يادداشت طاها افشين درباره آلبوم «مه برآيانِ» علي صمدپور

«مه برآيان» تبديل به فصلي تازه در كارنامه علي صمدپور شده است. او در ساخت فرم جديدش موفق عمل كرده و علاوه بر جسارت در آهنگسازي توانسته بُعدي شايسته و محترم از صداي يك بانوي خواننده را به گوش مخاطب برساند. افسانه رثايي آنقدر مسلط و تميز آواز خوانده كه جاي هيچ حرفي نمي گذارد و البته كه صد حيف در ذهن مخاطب جدي موسيقي مي نشاند كه چه زماني را از دست داده‌ايم و از چه آثار شكل نگرفته‌اي محروم مانده‌ايم.

09آبان1395 3

يادداشت طاها افشين درباره فرهاد مهراد

فرهاد گزيده كار مي كند و در كوران اتفاقات سال 57 ترانه وحدت را در ستايش آزادگي مي خواند اما پس از انقلاب ممنوع الكار مي شود. وي كه براي ترانه "گنجشكك اشي مشي" از طرف حكومت وقت بازخواست شده بود تا در نسخه اوليه اين ترانه، كلمه  "حاكم باشي" را رندانه، طوري تلفظ مي كند كه هم "حكيم باشي" شنيده شود و هم "حاكم باشي". اما فرهاد پس از انقلاب هم مغضوب حاكميت است تا سال 1372 كه مجوز كارهايش صادر شود. او همچنان گزيده كار است و به غير چند كنسرت در خارج كشور و انتشار آلبوم برف كار ديگري را منتشر نمي كند.

09شهريور1395 4

يادداشت طاها افشين درباره آلبوم «دستان تنها» امير دارابي

«دستان تنها» موزيسين جوان و پخته اي را معرفي مي كند كه بدون هيچ بزرگنمايي و غلوي بايد گفت آهنگسازي و نوازندگي اش هوش از سر مي پراند. بي شك و بدون ذره اي تعارف بايد امير دارابي را نابغه امروز موسيقي ايران دانست. اين آهنگساز و نوازنده هجده ساله، داماني پر از نغمه و نوا دارد و جمله بندي هايش آنقدر پر احساس و لطيف است كه ممكن نيست بدون اطلاع از بيوگرافي او بشود حدس زد او تازه از نوجواني به جواني رسيده باشد. گرچه شور و هياهو و ميل به رخ كشيدن تكنيك نوازندگي اش از همان قطعه اول مشهود است اما در قطعه سوم او چنگ به نوستالژي چندين نسل مي اندازد.

25مرداد1395 1

يادداشت طاها افشين درباره موسيقي متن «در دنياي تو ساعت چند است؟» كريستف رضاعي

از شيريني هاي كار رضاعي همين بس كه با هوشمندي نام ترانه قديمي را تغيير نداده و با همان نام و البته به گويش گيلكي شعري براي ترانه اش انتخاب كرده است. ترانه اصلي به زبان كوبايي (پرتغالي)، «كي سه» به معناي «شايد» است و رضاعي با هوشمندي نام ترانه خود را «كي سه؟» كه در گويش گيلكي به معناي «كيه؟» هست، انتخاب كرده و همين دقت به جزييات است كه در كنار تنظيم خوب و صداي ژوست خواننده، اين ترانه را شنيدني تر مي كند.

03مرداد1395 3

يادداشت طاها افشين درباره آلبوم «ملك جمشيد» كوروش يغمايي

آلبوم با يك قطعه راكِ ملايم آغاز مي شود. اساسا راكِ كوروش يغمايي بسيار تغزلي است و آغاز اين آلبوم نشان مي دهد كه كوروش يغمايي همچنان  با همان روحيه ديرين خود آهنگسازي مي كند. قطعه «كي تو مي آيي؟» كاملا پر انرژي شروع مي شود و نويد يك راكِ خوب را مي دهد. انتخاب ترانه و تنظيم آن به شكلي است كه تمامي اسلوب ترانه سازي در آن رعايت شده و از نقاط قوت اين ترانه به حساب مي آيد. آنچه از خوانندگي كوروش يغمايي به گوش مي رسد يك آوازِ در خدمت موسيقي است. در واقع كوروش يغمايي اين قطعه را بسيار ساده و روان مي خواند بدون آنكه بخواهد آوازش را بر موسيقي تحميل كند.

20تير1395 2

يادداشت مصطفي انصافي درباره‌ي ترانه جديد محسن نامجو

محسن نامجو با انتشار تك‌آهنگ «كورتانيدزه‌ي عشاق چندرنگ» ثابت مي‌كند كه ده سال پس از آغاز فعاليت حرفه‌اي‌اش (از زمان انتشار اولين آلبومش) همچنان در اوج است. آنچه شعر/ ترانه‌ي محسن نامجو را در اثر اخيرش چند مرتبه ارتقا مي‌دهد اين است كه نامجو در اينجا، علاوه بر اين‌كه مضامين تكرارشونده‌ي ادبيات غنايي را به تاريخ معاصر پيوند مي‌زند (شكلي از تلفيقِ مضامين كه سبكِ محبوب اوست)، از مفهوم معشوق/ غارتگر در ادبيات فارسي نيز آشنايي‌زدايي مي‌كند.

05فروردين1396 7

يادداشت طاها افشين درباره آلبوم «طريق عشق» محمدرضا شجريان و پرويز مشكاتيان

آلبوم "طريق عشق" بخشي از دوران بي نظير موسيقي سنتي ايران در اواخر دهه شصت است و در چند روز آينده آمار فروش آن نشان خواهد داد كه موسيقي سنتي تا چه اندازه با روزهاي اوجش فاصله دارد. آلبوم "طريق عشق" شامل يكي از اجراهاي گروه عارف است و در زماني ضبط شده كه اين گروه، بهترين آثار تاريخ موسيقي سنتي را اجرا كرده است.

07مهر1395 3

يادداشت نويسنده 7فاز درباره مصطفي كمال پورتراب (1303 - 1395)

استاد پورتراب بالاخره در سال 1387 چهره ماندگار موسيقي شدند و پس از 60 سال معلمي، از زحمتشان قدرداني شد. ايشان از اعضاي موسس خانه موسيقي بودند و همواره تلاش نمودند تا اين خانه در خدمت اهالي موسيقي باشند تا در تقابل با آنها.

03تير1395 0

يادداشت طاها افشين درباره «ربنا»ي محمدرضا شجريان

شجريان بزرگ، «ربنا» را بالا مي خواند و اين بالا خواندن،‌ ربنا را به فضاي تلاوت هاي قاريان مصري نزديك مي كند اما تكنيك آوازي شجريان، پيچيده تر از تلاوت آنهاست؛ دست كم در يك مورد اين ادعا مستند است كه استاد راغب مصطفي غلوش در سفرش به ايران، ربنا را مي شنود و يك نسخه از آن را با خود به مصر مي برد تا آن را بخواند؛ پس از دو سال به گفته استاد شجريان ، يكي از دوستان ايشان در ديدار با غلوش از وي مي شنود كه گفته است : «اين كار من نيست چرا كه اوجش را هر خواننده اي نمي تواند بخواند».
«ربنا» در كنار اذان استاد موذن زاده و آوازهاي مرحوم ذبيحي، جزو ماندگارترين آوازهاي مذهبي به شمار مي آيند

19خرداد1395 2

يادداشت نويسنده 7فاز درباره حبيب (1331 - 1395)

حبيب در سال 1360 ممنوع الكار مي شود و مانند بسياري ديگر مهاجرت به امريكا را بر مي گزيند و تا سال 1387 تعداد 14 آلبوم را منتشر مي كند. اما در ايران طرفداران وي از سال 1378 و با منتشر شدن آلبوم "كوير باور" مجدد از كار او استقبال مي كنند وي در اين آلبوم ترانه مادر را دوباره بازخواني مي كند و ترانه "خرچنگ هاي مردابي" را با شعري از محمد علي بهمني مي خواند تا اين آلبوم دوباره حبيب را با بازار موسيقي برگرداند.

21خرداد1395 5

50 نكته از ديويد بويي - از بچه مدرسه‌اي لندني تا غول موسيقي راك، به ياد ماندني‌ترين لحظات زندگي رنگارنگ بويي را مرور خواهيم كرد

جذابيت وحشت آوري كه فاشيسم براي بويي در سال‌هاي اعتيادش به كوكائين داشت غير قابل انكار است. او در سال 1974 در گفت و گو با پلي بوي گفت: "آدولف هيتلر يكي از اولين ستاره‌هاي راك بود." ممكن است سلام نظامي او به سبك نازي‌ها در ايستگاه ويكتوريا در 2 مي سال 1976 تنها شيطنت دوربين براي ثبت لحظه دست تكان دادن او باشد. يكي از طرفداران جوان او، گري وب كه بعدتر با نام گري نومن شناخته شد مي‌گويد: "نديدم كسي آن طرف‌ها پرسه بزند و بگويد چه آدم مزخرفي، سلام نازي مي‌دهد."

28دي1394 4

10 چهره برگزيده موسيقي پاپ معاصر ايران - بخش دوم: محسن چاووشي

اولين آلبومش، «نفرين»، سال 1383 در فضاي مجازي منتشر شد و بخاطر ترانه‌هايش عاصي و خشمگين و متفاوتش كه معروف‌ترين‌هايش كار مريم حيدرزاده و همكار سال‌هاي بعدش حسين صفا بود، خيلي زود مخاطبان خودش را ميان جوانان پيدا كرد. سال بعدش «خودكشي ممنوع» بيرون آمد كه به اندازه «نفرين» نگرفت. «لنگه كفش» و «متاسفم» هم در فضاي مجازي منتشر شد تا سال 1386 وقتي آهنگ‌هاي فيلم توقيف شده «سنتوري» به صورت غيرمجاز در اينترنت لو رفت. آلبومي كه سال 90 به صورت رسمي منتشر شد.

28خرداد1394 2

داستان يك ترانه - بخش دوازدهم/ Paranoid Android از ريديوهد

آنها هنوز شعري نداشتند تا اين كه تام يورك، شب بلند و بدفرجامي را در يك كلاب لس‌آنجلسي گذراند؛ او نشئه‌ي كوكائين و در محاصره‌ي افراد روي صحنه بود كه دعوايي درگرفت. يورك مي‌گويد "آدمايي كه اون شب ديدم مثل شياطيني بودن از يه سياره‌ي ديگه. هر كدوم سعي داشتند يه چيزي از من بكَنند. خودمو گير افتاده اون وسط حس مي‌كردم و از طرف ديگه حس مي‌كردم كه بخشي از اون لحظه‌ام."

10ارديبهشت1394 5

هر آنچه بايد درباره‌ي آلبوم جديد ميوز (Drones) بدانيم

بلامي هم‌چنين گفته بود كه تمام آهنگ‌هاي اين آلبوم قابليت اجرا شدن به صورت زنده را دارند: "هدف ما اين بود برگرديم به دوراني كه يك گروه راك سه قطعه‌اي بوديم: درام، گيتار و بيس. اين اواخر در استوديو بيشتر با كامپيوتر، سينت سايز و ماشين‌درام‌ها سر و كله مي‌زديم به جاي اين كه واقعاً به عنوان يك گروه با هم ساز بزنيم. وقتي به سه آلبوم قبلي نگاه مي‌كنيد متوجه مي‌شويد تعداد آهنگ‌هايي كه قابليت زنده اجرا شدن را داشتند كم‌تر و كم‌تر مي‌شد."

29ارديبهشت1394 11

بهروز صفاريان از محسن چاوشي، شادمهر عقيلي و موسيقي پاپ امروز ايران مي‌گويد

موفقترين خواننده‌اي كه تا به امروز با او همكاري داشته‌ام، شادمهر عقيلي است. شادمهر كارش را متفاوت آغاز كرد و همين تفاوت، مخاطبان بسياري برايش دست و پا كرد. او با يك آغاز خوب، كار خودش را انجام داد و در ادامه نياز به تغيير چنداني ندارد؛ زيرا مخاطب اين را از او نميخواهد. من مثل شادمهر و يا خواننده‌هاي مشابه او نيستم؛ من بايد تغيير كنم و همواره كار متفاوتي ارائه دهم.

11ارديبهشت1394 0

7 آلبوم برگزيده موسيقي ايران در سال 93 به انتخاب تحريريه 7فاز

انتخاب فهرست مهم‌ترين آلبوم‌هاي سال در رسانه‌هايي كه به موسيقي مي‌پردازند هم سنت زيبايي است كه ما هم در 7 فاز به عنوان رسانه‌ي فرهنگ عامه با سليقه و رويكرد منحصر به فرد خود، از آن استقبال مي‌كنيم. فهرست زير، مجموعه‌اي 7 تايي بدون ترتيب است از مهم‌ترين‌ آلبوم‌هاي سال از ديد ما:

26اسفند1393 24

آلبوم‌هاي ماه - مهمترين آلبوم‌هاي منتشر شده موسيقي جهان (فوريه 2015)

نوئل گلگر، راكر مطرح بريتانيايي، از سردمداران بريت-پاپ و آلترنيتيو-راك بريتانيا در دهه‌ي 90 و عضو اصلي گروه معتبر و فروپاشيده‌ي Oasis دومين آلبوم خود با گروه تازه‌اش را منتشر كرد. هر آلبوم تازه‌ي برادران گلگر با گروه‌هاي جديدشان، آب سردي است بر اميد طرفداران Oasis كه آنها را بيش از پيش از شكل‌گيري مجدد اين گروه بسيار محبوب، نااميد مي‌كند.

16اسفند1393 1

بهترين ترانه‌هاي موسيقي ايران در سال 1393/ بخش چهارم: جز از محسن چاوشي

چاوشي بيشتر از همه قطعات در «جز» كنترل صدايش را دارد و ترانه و موسيقي و صداي چاوشي حسابي با هم چفت شده‌اند. اينجا صداسازي‌ها اصلا روي اعصابتان نيستند و همه چيز به اندازه و باسليقه است.

14اسفند1393 3

مروري بر اتفاقات موسيقي در سال 1393 - بخش دوم: چهره‌هاي موفق

با كارشناسان موسيقي كه صحبت كنيد مي‌گويند فروش بليط كنسرت‌هاي چارتار شگفت‌انگيز است. آنها اولين كنسرت‌ رسمي‌شان را اسفند سال گذشته برگزار كردند. درست به فاصله چند هفته از بيرون دادن آلبوم «باران تويي». و حالا همچنان آهنگ‌هايشان براي مردم تازگي دارد. البته اجراي خوب اعضاي گروه روي سن هم بي‌تاثير نيست. اين چهار جوان چارتاري خوب بلدند مخاطبان‌شان را به وجد بياورند.

28اسفند1393 0

داستان گروه «آريان» ازآغاز تا پايان؛ در گفتگو با علي پهلوان

مشكلات آريان بعد از آلبوم دوم كم‌كم خودش را نشان داد. نتيجه محبوبيت زيادشان بود. اول مشكلات سر راه كنسرت‌هايشان و بعد هم اختلافاتي كه هر از چندگاهي با ترانه شرقي و تهيه‌كننده‌شان محسن رجب‌پور پيدا مي‌شد. اسم آريان و ترانه شرقي از هم جدا نبود. سه سال فاصله افتاد تا آلبوم سوم‌شان «تا بي‌نهايت...» را به بازار بدهند.

26اسفند1393 7

استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز