سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با 7فاز/سیمرغ مستقل بخش فیلمنامه «نگاه نو» حذف شد/ بررسی تغییرات سه دوره

26دي1394 0
يكي از تغييراتي كه سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر با دوره قبل دارد اين است كه در بخش «نگاه نو» ديگر جايزه يا سيمرغ مستقلي براي فيلمنامه درنظر گرفته نشده است.

به نقل از خبرگزاري مهر، امسال و در سي و چهارمين دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر اتفاق جديدي در بخش «نگاه نو» که ويژه فيلم‌اولي‌ها است رخ داده و آن اين است که امسال جايزه، تنديس يا سيمرغ بلورين بخش فيلمنامه حذف شده است.

نگاهي به فراخوان سال 93

سال گذشته و در سي و سومين دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر در فراخوان آمده بود: «در بخش «نگاه نو» (مسابقه فيلم هاي اول) هيات انتخاب حداکثر ?? اثر را براي اين بخش معرفي مي کند که جوايز هيات داوران از اين قرار خواهد بود.

1-  بهترين فيلم
2-  بهترين کارگرداني
3-  بهترين فيلمنامه
4-  جايزه ويژه هيات داوران

نگاهي به فراخوان سال 92

بر اساس اين فراخوان در اين بخش از سيمرغ خبري نبود و در نهايت هم تنديس ويژه به برندگان اهدا شد که اين اتفاق نسبت به سال قبل داراي تفاوت هايي بود بدين معنا که در سال 92 و در سي و دومين دوره جشنواره فيلم فجر در بخش «نگاه نو» (مسابقه فيلم‌هاي اول)

سيمرغ بلورين بهترين فيلم
سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني
سيمرغ بلورين بهترين فيلم نامه
جايزه ويژه هيات داوران به بهترين دستاورد فني يا هنري براي برندگان در نظر گرفته شده بود.

و اما در اختتاميه سي و سومين جشنواره فيلم فجر هيأت داوران در بخش فيلمنامه به جاي تنديس بلورين، دو ديپلم افتخار اهدا کردند. ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه اقتباسي به حميدرضا قطبي و ناهيد طباطبايي براي فيلم «جامه‌دران» و ديپلم افتخار بهترين فيلمنامه اصلي (غير اقتباسي) به مريم مقدم و بهتاش صناعي ها براي «احتمال باران اسيدي» اهدا شد.

نگاهي به فراخوان سال 94

حال با رسيدن به دوره سي و چهارم و در سال 94 اتفاق جديدي رخ مي‌دهد و طبق فراخوان در بخش «نگاه نو» (مسابقه فيلم‌هاي اول) يک هيات داوري متشکل از سينماگران و صاحب‌نظران فرهنگي هنري، جوايز زير را اهدا مي‌کنند.

سيمرغ بلورين بهترين فيلم
سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني
سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران

آنچه مشخص است در طول سه سال اخير برگزاري جشنواره فيلم فجر، امسال جايزه مستقل فيلمنامه از بخش «نگاه نو» حذف شده است.

در سال 92 بهترين فيلمنامه سيمرغ مي‌گرفته است، در سال 93 تنديس ويژه براي آن درنظر گرفته شده بود و سال 94 از جايزه مستقلي براي فيلمنامه در توليدات فيلم‌اولي‌ها خبري نيست.

در مقايسه اين سه دوره مي‌توان گفت در سال 92 سه سيمرغ در بخش «نگاه نو» در نظر گرفته شده بود که در سال 93 هر سه سيمرغ حذف و جاي آن تنديس ويژه داده شد و در سال 94 نسبت به سال قبل سه سيمرغ اضافه شده و نسبت به سال 92 تعداد سيمرغ‌هاي اين بخش ثابت است ولي تفاوت دوره اخير با هر دو دوره قبلي اين است که هيچ جايزه مستقلي براي فيلمنامه در نظر گرفته نشده است.

شايد دست اندرکاران سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر در نظر دارند در بخش «سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران» فيملنامه را مورد ارزيابي قرار دهند و يا شايد هم به اين فکر کرده اند که با حضور سه اثر از بخش نگاه نو در بخش «سوداي سيمرغ» آثار فيلم‌اولي براي دريافت سيمرغ بهترين فيلمنامه با ديگر آثار بخش سوداي سيمرغ رقابت مي کنند.

با توجه به اهميت و جايگاه فيلمنامه در سينما و به ويژه در سينماي ايران که بيشتر مبتني بر متن و موضوع است تا امکانات سخت‌افزاري، بايد ديد حذف جايزه مستقل فيلمنامه از توليدات فيلم‌اولي‌ها که آينده سازان سينماي کشورمان هستند چه تاثيراتي خواهد داشت و آيا اين تصميم در سال‌هاي بعد هم ماندگار خواهد شد يا خير.

نظرات
نظر خود را بنویسید:
مطالب مرتبط




































































































عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز