سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با 7فاز/در نشست خبری فیلم «دلبری» مطرح شد ساخت این فیلم سخت بود/ روایت تهیه کننده از یک اثر ویژه

14بهمن1394 0
نشست خبري فيلم سينمايي «دلبري» به كارگرداني سيدجلال اشكذري در مركز همايش هاي برج ميلاد با حضور دست اندركاران اين فيلم سينمايي برگزار شد.

به نقل از خبرگزاري مهر، سيدجلال اشکذري در ابتداي اين نشست خبري که روز سه شنبه 14 بهمن ماه برگزار شد با اشاره به انگيزه هاي ساخت اين اثر سينمايي توضيح داد: ايده ساخت اين فيلم سينمايي چند سالي همراه من بود که اساس آن وام گرفته از يک فيلم کوتاه بود که چند سال پيش آن را ساختم اما به هر حال پروسه ساخت فيلم از 2 سال پيش آغاز شد و ما شروع به پردازش فيلمنامه کرديم. البته همانطور که مي دانيد فيلم فضاي خاص خود را دارد که بنده دوست داشتم بر اساس اين فضاي نو به سمت ايده نويي بروم که بر اساس اين روند تا 70 درصد کار نوشته شد اما بعد از آن به دليل سختي و دشواري که پيرامون نگارش متن پيش آمد، ديگر نمي توانستم ادامه بدهم چرا که تک لوکيشن بودن اثر، کار را به بسيار سخت مي کرد.

وي ادامه داد: به هر ترتيب وقتي 70 درصد فيلمنامه را نوشتم آن را به آقاي سيدمحمود رضوي به عنوان کارگردان ارائه دادم و چون دلم به من مي گفت اين کار شدني نيست به خود گفتم که مي توانم با خيال راحت به سراغ کارهاي ديگر بروم اما خوشبختانه ديدم که آقاي رضوي از اين موضوع استقبال کرد و بر اساس تعاملاتي که انجام گرفت 30 درصد باقي مانده فيلمنامه نيز نگارش شد و ما وارد مرحله فيلمبرداري شديم.

سيدمحمود رضوي تهيه کننده فيلم سينمايي «دلبري» نيز در اين نشست خبري گفت: از وقتي که فيلمنامه اين اثر را مطالعه کردم فضاي آن برايم بسيار جذاب بود چرا که در عين سادگي محتوايي بسيار سخت بود. ضمن اينکه طي سالهاي اخير به فضاي زندگي همسران شهدا و جانبازان گرانقدر 8 سال دفاع مقدس کمتر پرداخته شده بود که اين فاکتورها باعث شد کار را ادامه دهيم. اين اثر غير از سختي هاي کارگرداني در بازيگري نيز بسيار سخت بود و من شاهد بودم که خانم قاضياني همه فشارهايي را که در فيلمنامه روي شخصيت طوبي اعمال شده بود در ظاهر خود نيز انجام دادند و با تمام وجود چنين شخصيتي را درک کرد کما اينکه سيدجلال اشکذري نيز کار بسيار سختي را پذيرفت.

اين تهيه کننده ادامه داد: فيلم «دلبري» قرار بود به طور کامل در موسسه سيماي مهر ساخته شود اما به خاطر سوژه، حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي سهم 45 درصدي سرمايه گذاري اثر را به خاطر مضمون کار به عهده گرفت که اين اتفاق در زمان آقاي بيگلري در سازمان توسعه سينمايي سوره افتاد.

هنگامه قاضياتي بازيگر نقش طوبي در فيلم «دلبري» نيز گفت: ما در اين چند سال فيلمي سينمايي که بر مبناي مونولوگ باشد، نداشتيم و 70 درصد اين فيلم مونولوگ است که براي من تجربه بسيار خوبي بود. من خوشحالم که در يک محيط محترم رعايت شئونات انساني که اين روزها بايد بر آن تکيه زيادي کنيم، کار کردم و مي توانم بگويم که تمام سکانس ها را به معنا و مفهوم واقعي کلمه زندگي کردم. بنده اصولا عادت ندارم که از اشک مصنوعي براي صحنه هاي بغض آلود و گريه دار استفاده کنم بنابراين در اين فضا کار بسيار سخت و مشکلي داشتم که شرايطي را براي شخصيت طوبي به عنوان يک روح بزرگ خلق کرد که به اعتقاد من يکي از شخصيت هاي ماندگار اين دهه سينما است.

وي افزود: من در حوزه تئاتر تجربه هاي مبتني بر مونولوگ را از سر گذرانده بودم اما در سينما اين اتفاق برايم نيفتاده بود که با بازي در اين فيلم توانستم تجربه ارزشمندي را کسب کنم.

منوچهر اکبرلو منتقد اين نشست نيز با بيان اينکه فيلم «دلبري» از آن دسته آثار سينمايي که نويسنده کوشيده با نگاهي غير معمولي به فضاي داستان نگاه کند بيان کرد: اينکه صرفا به ماجراي فيلم تک شخصيتي نگاه بشود اولا به خودي خود واجب ارزش نيست و از طرفي هم کار سهل و ممتنعي است. به اعتقاد من اگر چنين محتواي داستاني با بازي هنگامه قاضياني در يک فضاي نمايشي روي صحنه اتفاق مي افتاد ما شاهد يک کار درخشان بوديم اما نکته اينجاست وقتي عناصر سينمايي و پروداکشن هاي بزرگ سينما حذف مي شود ما در مديوم تصوير چه چيزهايي را بايد جايگزين آن کنيم؟

وي افزود: ما در اين فيلم همانقدر که شخصيت طوبي احساسات زيبايي را به همسر جانباز خود منتقل مي کند احساس جانباز را نمي بينيم. اينکه مي آييم و شخصيت فيزيکي جانباز را حذف مي کنيم بايد جايگزين آن نيز فضايي را طراحي کنيم. ما نيازمند اوج و فرودهايي هستيم که بايد از دل اينها شاهد ايثار و شخصيت طوبي باشيم.

عباس غزالي يکي ديگر از بازيگران فيلم سينمايي «دلبري» نيز در اين نشست گفت: من خيلي کوچک بودم که فيلم «آژانس شيشه اي» آقاي ابراهيم حاتمي کيا تاثير زيادي روي من گذاشت و در ادامه راه که پروژه هاي مختلفي را کار کردم به فيلم «روزهاي زندگي» با بازي هنگامه قاضياني و حميد فرخ نژاد رسيدم که تاثير عجيبي روي من گذاشت و آنجا بود که از خدا خواستم به من اجازه دهد تا من هم در اين فضاي ارزشمند اداي دين کنم و فکر مي کنم که اين اتفاق افتاد.

وي افزود: خارج از وجب نقش و معيارهاي فني آن، چيزي که براي بازي من در پروژه «دلبري» مهم بود جاي خالي کاراکتري اين چنين در مسير کاري و پرونده من بود که در اين بحث اعتقادي با عشق جلو رفتم چون دوست داشتم در ژانر دفاع مقدس تجربه اي را از سر بگذرانم ضمن اينکه بر اين باورم تاکنون به زندگي جانبازان کمتر پرداخته شده که اين دليل اصلي من بود. اميدوارم حق مطلب در اين فيلم ادا شده باشد کمااينکه به کارگردان اثر هم گفتم راه رفتن در چنين عرصه اي که فضاي تک لوکيشن وجود دارد کار بسيار خطرناکي است.

نظرات
نظر خود را بنویسید:
مطالب مرتبط




































































































عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز