یادداشت كاوه اسماعیلی درباره «نفس» نرگس آبیار/ نفرین

نفس همچون شيار 143 از ظاهر دغدغه‌مند تاريخي خود براي توليد يك فيكشن وحشت‌آور استفاده ميكند كه به كانون ترس انسان مربوط است. در شيار 143 از انتظار كشنده و شكنجه‌آور يك مادر براي فرزندش و در نفس حتي همان تاريخ را كه در برشهاي متعددش در فيلم نمايش داده ميشود را در خدمت مواجهه دختربچه فيلم با نفريني ‌ميكند كه به دنبالش است. نفريني كه در پايان غافلگيركننده فيلم منفجر ميشود. عحيب ترين پايان تاريخ سينماي ايران بر اين اساس كه  برخلاف قرارداد ظاهري فيلم عمل ميكند
7فاز: خطر لو رفتن داستان وجود دارد.
لذت كشف معماي تنيده شده درنفس يكي از شگفت‌انگيزترين تجربه‌هاي تماشاي فيلم در تاريخ سينماي ايران است. فيلمي فريبنده و دغلكاركه خواندن همين جملات اوليه نيز ميتواند هيجان  يافتن مسير ورودي به دنياي فيلم و لذت فريب خوردن در دنياي عجيب آن را از بين ببرد. فيلمي كه با اين سطح از صحنه‌هاي پرهزينه و جاه طلبانه فقط در شرايط دولتي سينماي ايران و يا احتمالا وجود تهيه‌كننده‌هايي شجاع و ريسك پذير از جنس سينماي دهه شصت و هفتاد ميلادي احتمال ساختش وجود دارد. چرا كه فقدان دغدغه بازگرداندن هزينه فيلم باعث ميشود فيلمساز از دام باج دادن به تماشاگر براي سرگرم كردنش در حين تماشاي فيلم آزاد شود تا او را با تجربه غريب‌تر و دست اول تري روبه‌رو كند و لذت تماشاي يك شاهكار را به او بدهد. بعد از راهيابي به دنياي فيلم هوش از سرش بپرد و به دنبال تماشاي بار دوم فيلم باشد. 
نفس فيلم ترسناكي ست كه در ظاهر خط داستاني مشخصي ندارد. صحنه‌هاي ترسناك و فانتزي هارور خود را در دل خرده داستانهاي خود كه به دليل لحن كمدي فيلم سزخوشانه به نظر ميرسد ، پنهان ميكند. حتي ماجراي كابوس واري كه دخترك در ابتداي فيلم از سر ميگذراند ( كه بازسازي پارت ابتدايي هولناك فيلم " پس از ظلمت ، نور ساخته  كاراوس ريكاردس است) نيز در ظاهر فيلم كه مثل مرور خاطرات دختر بچه‌اي در سال 57 است گم ميشود. نشانه‌هاي معماي فيلم حلقه متصل اين ظاهر بيربط است. كه تبديل به نفريني بالاي سر دخترك فيلم ميشود كه در پوستر فيلم هم خودش را نشان ميدهد. 
نفس همچون شيار 143 از ظاهر دغدغه‌مند تاريخي خود براي توليد يك فيكشن وحشت‌آور استفاده ميكند كه به كانون ترس انسان مربوط است. در شيار 143 از انتظار كشنده و شكنجه‌آور يك مادر براي فرزندش و در نفس حتي همان تاريخ را كه در برشهاي متعددش در فيلم نمايش داده ميشود را در خدمت مواجهه دختربچه فيلم با نفريني ‌ميكند كه به دنبالش است. نفريني كه در پايان غافلگيركننده فيلم منفجر ميشود. عحيب ترين پايان تاريخ سينماي ايران بر اين اساس كه  برخلاف قرارداد ظاهري فيلم عمل ميكند. و خود پايان باعث ميشود پرده فيلم كنار رود و به مكاشفه مشتركي بين تماشاگر و دخترك دست يابد. با به يادآوردن تمام ستمهايي كه دختر ناعادلانه در طول فيلم متحمل ميشود. و پاياني به شدت گستخانه در اندازه سينماي ايران و آزاردهنده و سنگدلانه به لحاظ ميزان سياهي وحشت فيلم. 
نرگس آبيار به لحاظ ميزان جدي بودن و اكت مردانه در كارگرداني، كاترين بيگلوي سينماي ايران است.توان رهبري يك پروژه سنگين و عوامل پرشماراز سوي او تحسين برانگيز است.فيلم در ساخت حرفه‌اي ست و پر از جزئياتي كه از توانايي او  در كارگرداني حكايت دارد. فيمسازي كه از دنياي كارگردانهاي زن سينماي ايران خارج ميشود و سراغ ايده هاي جاه‌طلبانه‌ ميرود. و به لحاظ ميزان خشونت عاطفي و سنگدلي ميشائيل هانكه را به خاطر مي‌آورد. پنهانكارتر و با سردمزاجي زنانه‌اي كه به آن اضافه شده. 
بهروز افخمي به درستي فيلم شيار 143 را فيلمي از ژانر وحشت خوانده بود و در گفتگو با نرگس آبيار اين را مطرح كرده بود كه آبيار با رندي خود را به نفهميدن زد. او فضاي امني براي ساختن دنياي شخصي خود ميخواهد كه آن را در جهان گول‌زنك و فريبكارانه خود پنهان كند.
کاوه اسماعيلي
نظرات
عجب جمعه 16 بهمن 1394 اکت مردانه ؟!! واقعا که !
4 2
پاسخ

سيامک دوشنبه 19 بهمن 1394 واقعا هيچ‌کدوم از اين نکته‌ها رو توي فيلم نديدم.
معماي تنيده شده در متن فيلم؟
صحنه‌هاي پرهزينه و جاه‌طلبانه؟ منظورتون سکانس‌هاي مربوط به عزاداريه؟
عجيب‌ترين پايان تاريخ سينما؟ فيلم از بس ملال‌آور و حوصله‌سربر شد که موقع موقعي که به پايان‌بندي فيلم رسيديم، همگي لبخندي به لب آورديم، نه براي پايان‌بندي خوب، بلکه براي اين‌که از دام اين فيلم رها مي‌شيم و مي‌تونيم سالن سينما رو ترک کنيم.
فيلم‌برداري و موسيقي فيلم بسيار خوب بودند، اما کارگردان با تمام توان ايده‌ها و تصاوير فيلم رو نابود کرده.
4 1
پاسخ

رضا شنبه 29 آبان 1395 نرگس ابيار هم مثل ده نمکي و طالبي کارگردان سفارشي ساز هست و هيچ هنري ندارد! نفس با نقدهاي فرواني رو به رو شد!
البته در متن هم اشاره شد سرمايه گذاران گردن کلفت که خپ ! با اين وضع کارگردان هاي بي استعدادي چون اون ابدا به فکر بازگشت سرمايه نيستند!!! و بيشتر گند مي زنند تو فيلم و کانسپت هاي خوب .
1 1
پاسخ

رضا شنبه 29 آبان 1395 در ضمن کاترين بيگلو سينماي ايران!!!خخ شوخي بي مزه اي بود اقاي اسماعيلي .
بيشتر به نظر من بيگلو سينماي ايران خانم تهمينه ميلاني شيرزن شجاع هستند .
نه اين خانم سفارشي ساز از بودجه بيت المال!
0 0
پاسخ

مينا چهارشنبه 10 آذر 1395 کاترين بيگلوي سينماي ايران:)))))))))))))))
0 0
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط










































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز