گزیده نظرات منتقدان درباره «كنیز» پارك چان ووك

گاردين- بنجامين لي: نكته حيرت انگيز در فيلم آن است كه چطور گاها جنسيت مرد در مقايسه با گرمايي كه از سوي زن‌هاي حاضر در فيلم برانگيخته مي‌شود نارضايت‌بخش و معمولا گروتسك مي‌نمايد. مردها رقت‌انگيز و ناظراني بي‌هواخواه هستند؛ سوءاستفاده‌گر و دچار سوءتفاهم درباره چيزهايي كه زن‌ها واقعا مي‌خواهند.
7فاز:
اسكرين‌كراش- بريت هيز:
پس از ساخت اولين فيلم انگليسي زبان خود، «استوكر»، پارك چان-ووك به زادگاه خود، كره جنوبي براي ساخت «كنيز» بازگشته است، تريلري باشكوه و احساساتي و به شكلي تاثيرگذار چندلايه كه به اندازه ساخته قبلي او  در تمام لحظات هيچكاكي و گوتيك باقي مي‌ماند. مثل كتاب منبع اقتباس فيلم، Fingersmith نوشته سارا واترز، «كنيز» در سه پرده داستان خود را مي‌چيند كه هر يك سطحي تازه را به روايت مي‌افزايند و به پيچيدگي كاراكترها، در حالي كه عمقي باورنكردني به داستان‌هايشان مي‌دهد شدت مي‌بخشند. در زميني دورافتاده كه به شكلي كنجكاوي برانگيز عمارتي با معماري درهم‌آميخته انگليسي و ژاپني را در خود جاي داده است، دوشيزه‌اي ژاپني به نام هيدكو (كيم مين-هي) زندگي مي‌كند كه بيشتر وقت‌اش را به كتاب خواندن براي عموي ساديست خود كه در حال سودجويي از اوست مي‌گذراند. كنت فوجيوارا (ها جونگ-وو) مردي متقلب است كه با به كار گماشتن سوك-هي (كيم تاي-ري)، يك جيب‌بر زيرك قصد دارد دارايي دوشيزه ژاپني را از آن خود كند. شايد غافلگيركننده‌ترين چرخش در «كنيز» اين باشد كه پارك آگاهانه شمايل‌نگاري خود را براي ساخت يكي از زيباترين فيلم‌هاي رومانتيك سال واژگون كرده است تا اين‌بار به چيزي تازه تبديل شود.
 
هاليوود ريپورتر- دبورا يانگ: همه چيزهاي خوب درباره سينماي آسيا كه در يك فيلم گنجانده شده‌اند. يك تريلر اروتيك مهيج و داستاني عاشقانه كه با غافلگيري‌هاي خوش رنگ و بويش زمان دو ساعت و نيمه خود را  به سرعت سپري مي‌كند.  با وجود چاشني برهنگي و انحراف‌هاي كلامي براي تماشاگران بزرگسال، فيلم هرگز به روايتي پست و جلف تبديل نمي‌شود و خشونت، با در نظر داشتن اينكه «كنيز» آخرين ساخته كارگردان «اولد بوي» است، به شكلي اعجاب‌انگيز خارج از قاب رخ مي‌دهد. طراحي صحنه فيلم پارك تركيبي از صحنه‌هاي داخلي با چيدمان غني و تاريك ويكتوريايي و بي‌وزني و شناوري چيدمان‌هاي ژاپني است. عنوان اصلي فيلم، Agassi به سادگي به معناي «بانوي جوان» است، عنوان انگليسي فيلم به يك كاراكتر، «كنيز» اشاره دارد و عنوان فرانسوي آن، «دوشيزه» به ديگري. همه چيز بسته به آن است كه چطور به فيلم نگاه كنيد.
 
ايندي واير- اريك كوهن: «كنيز» در نهايت به عنوان فرمي از فانتزي تاريخي عمل مي‌كند كه در آن عشق فاتح همه چيز است، اما شايد نه از مسيرهايي كه هر كس انتظار دارد. نيمه دوم فيلم وقايع ابتدايي را از نقطه نظري تازه تكرار مي‌كند و روابط ميان سه كاراكتر را پيش از آنكه يك بار ديگر دگرگون شوند از نو تعريف مي‌كند. پارك از آنچه تاكتيك‌هاي نامطلوب‌اش ممكن است نشان دهند فيلمساز باهوش‌تري است و اگرچه «كنيز» منسجم‌ترين ساخته او به شمار نمي‌آيد اما نوعي بينش متمركز و ايده‌آل‌گرا آن را از درون هدايت مي‌كند. پارك در عوض برخورد احساساتي با فساد، از آن براي باورپذير ساختن حيطه اخلاقي كاراكترهايش استفاده مي‌كند.
 
گاردين- بنجامين لي: نكته حيرت انگيز در فيلم آن است كه چطور گاها جنسيت مرد در مقايسه با گرمايي كه از سوي زن‌هاي حاضر در فيلم برانگيخته مي‌شود نارضايت‌بخش و معمولا گروتسك مي‌نمايد. مردها رقت‌انگيز و ناظراني بي‌هواخواه هستند؛ سوءاستفاده‌گر و دچار سوءتفاهم درباره چيزهايي كه زن‌ها واقعا مي‌خواهند. يك تريلر بسيار سرگرم‌كننده كه در دقايقي «چراغ گاز» (1944) و «شياطين» (1955) را يادآوري مي‌كند.
ويسنا فولادي
نظرات
نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز