یادداشت پویان عسگری درباره «ساعت 5 عصر» مهران مدیری

«ساعت 5 عصر» مهران مديري به ته مانده‌ي غذايي مي‌ماند كه از شام مجلل يك مهماني پر زرق و برق بجا مانده و بر اثر گذر زمان كپك زده و فاسد شده است. غير قابل خوردن و مضر براي مزاج. 
7فاز: «ساعت 5 عصر» مهران مديري به ته مانده‌ي غذايي مي‌ماند كه از شام مجلل يك مهماني پر زرق و برق بجا مانده و بر اثر گذر زمان كپك زده و فاسد شده است. غير قابل خوردن و مضر براي مزاج. مديري همان الگوي مورد علاقه‌اش را اين‌بار در زمان معاصر و در بيشترين نسبت با رئاليسم اجتماعي، تكرار مي‌كند. سيامك انصاري بعنوان عقل تنها و تك‌افتاده آثار مديري (از «شب‌هاي برره» به اين سو) در چنبره‌اي از مشكلات و تصادف‌هاي غير قابل پيش‌بيني گير مي‌افتد و قوم ياجوج و ماجوج دور و برش هم از روي مهر يا كين، خواسته يا ناخواسته استثمارش مي‌كنند. او مي‌فهمد و بايد متحمل رنج دروني و فيزيكي شود و بقيه نمي‌فهمند و به راحتي كارشان پيش مي‌رود! نگاه قراردادي و اغراق شده مديري به مواجهه فرد با جمع در موفق‌ترين آثارش «شب‌هاي برره» و «قهوه تلخ» به دليل ماهيت فانتزي داستان و شكل‌گيري شخصيت‌ها در طول پخش سريال، شوخي‌هاي زيادي را بوجود مي‌آورد و «تم» را به هجو خودش بدل مي‌كرد. به اين معني كه خيلي وقت‌ها حق مي‌توانست با جمع ابله باشد و نه فرد هوشمند! اما در «ساعت 5 عصر» نه خبري از فانتزي است و نه شخصيتي پديد مي‌آيد كه منتظر تقابل كميكش با شخصيت اصلي باشيم. به اين ترتيب «تم» قراردادي مديري در اوج جديت و عبوسي، واجد نگاه توريستي و تزئيني به اخلاق و جامعه و فرد و شهروند مي‌شود. مديري اين‌بار در ژستي انتلكت‌گونه از داستان و شوخي و كمدي از نوع جريان اصلي فاصله گرفته و با توجه به ساختار سبك‌پردازانه كمدي‌هايي از جنس «پارتي» بليك ادواردز و «زنگ تفريح» ژاك تاتي و فيلم‌هاي دوره اوليه برادران ماركس، فيلمش را بر مبناي «دومينوي اغتشاش» بنا كرده. اما در اين ميان «خسر الدنيا و الاخره» مي‌شود. هم دنيا را از دست مي‌دهد و هم آخرت.
«ساعت 5 عصر» نه تماشاگر جريان اصلي را مي‌خنداند و نه فيلمنامه‌ي بسيار خام و ابتدايي‌اش ظرفيت و امكان ساخت يك كمدي روشنفكرانه خوب را فراهم مي‌كند. شخصيت لوس و بي‌مزه نامزد پرهام با بازي آزاده صمدي كه در طول فيلم حضورش همچون سوهان روح تماشاگر عمل مي‌كند، در پرده آخر و ده دقيقه پاياني همچون يك ويروس مخل، كل ساختار فيلم را سرطاني كرده و از پا مي‌اندازد. عرضه فيلم‌هاي موبايليِ پرهام توسط نامزدش به انگيزه سياسي، همان‌قدر دليل مضحك و كودكانه‌اي براي دستگيري پرهام است كه پايان فيلم به شكل افشاگرانه و شكستن ديوار چهارم با مخاطب قرار دادن نامزد در مواجهه با تماشاگران سينما. «ساعت 5 عصر» يك سيامك انصاري خوب دارد كه هم به شكل فيزيكي و هم به لحاظ سير شخصيت در طول داستان، صحنه به صحنه بيشتر تلف مي‌شود و از بين مي‌رود. تقلاي انصاري و صورت تركيده‌ش جزو معدود چيزهايي است كه از «ساعت 5 عصر» به ياد تماشاگر مي‌ماند. يكي از بهترين بازي‌هاي سال در فيلمي «از دست رفته» كه نيات خوبي دارد اما در نقطه صفر باقي مي‌ماند. فيلمي كه ناتوان در نمايش ميزانسن اغتشاش به شلختگي در داستانگويي و التقاط در شيوه كمدي‌سازي مي‌رسد و عاجز در خنداندن تماشاگر، به سرعت از ياد رفته و فراموش مي‌شود؛ شبيه به يكي از اپيزود‌هاي بي‌مزه يك كمدي نود شبي.
پويان عسگري
نظرات
سحر سه شنبه 3 مرداد 1396 واي افتضاحه ساعت پنج عصر حيف وقت و پول
11 4
پاسخ

مهدي يكشنبه 8 مرداد 1396 فيلم نامه واقعا ضعيف است ولي ايده در سينماي ايران تکراري نيست.شايد آقاي مديري کارگردان و بازيگر خوبي باشند و در نوشتن بايد گفت در رده هاي پايين تري هستند و کار خاصي خوب ايشان نيز نوشته ديگران بوده مثل برادران قاسم خاني
6 5
پاسخ
بهراد شنبه 18 شهريور 1396 درود گرامي! دقيقا منم هميشه اينو ميگم که مديري روي شانه هاي پيمان قاسم خاني(و نه البته داش مهراب پر مدعايش که نمي دانم از فضل برادر تو را چه حاصل؟!) بالا امده است ! حتي پيمان در مصاحبه اش اشاره کرد با فريدون جيراني البته مثل هميشه با خاکي بازي اش! ولي ديگر انقدر تابلو شد که حتي انسان سوپر مغروري چون مديري خود هم اعتراف کرد بخش زياد قشنگي کارهايش مديون پيمان بود! اما بيشتر مردم اين چيزها را به مديري نسبت مي دهند که با اين اثر ناقصش و ان شوخي کردم مبتذل اش مشخص شد چيزي در چنته ندارد! جز يک بچه پرروي شوخ!

glizoviliz چهارشنبه 11 مرداد 1396 فيلم رو بسيار پسنديدم ولي کاش بخش امير جعفري حذف يا تعديل ميشد
4 5
پاسخ

حسين سه شنبه 17 مرداد 1396 اول ببينيد با چي طرف هستين بعد نظر و نقد بگين و بدين.
قرار نيست يه فيلم طنز و کمدي ببينيم،اين فيلم اجتماعيه،اتفاقا اشاره هاي اجتماعي و واقعي و خوبي هم ميزنه،به خاطر همين حتي رو به سياهي ميبره،البته قبول دارم ضعف هم زياد داره و فيلنامه اش بايدبهتر ميبود،اما بازي عالي سيامک انصاري و فيلمبرداري عاليه کلاري رو فراموش نکنيد
3 6
پاسخ
bakhtiar جمعه 20 مرداد 1396 دوست عزيز نگاه شما به اين فيلم يه جور خوشبينانست اسم اين رو نميشه فيلم گذاشت واقعاچون هيچ ارزش هنري نداره

بهراد شنبه 18 شهريور 1396 درود پويان جان! مثل هميشه مختصر و مفيد و البته قلم زيباي ات نقد ات را دو چندان دلنشين تر مي کند!
البته استفاده کردن از واژگان فارسي را که يکبار در نقد فيلم مادر اتمي اشاره کردم توجه کرده اي و نقد ات باور کن زيباتر شده.
خيلي بهتر و روان تر
1 3
پاسخ

پوريا دوشنبه 3 مهر 1396 چه خوب گفتي: يه آشغال زراندود شده که مثلن مي‌خواد حرفاي گنده گنده بزنه اما در بديهي‌ترين اصول فيلمنامه‌ش ود معطله. يه فيلم کمدي که نمي‌خندونه و بيشتر رو اعصابه. ادعاي اجتماعي بودنش هم خنده‌دارترين و مضحک‌ترين شوخي فيلم با مخاطبه
0 1
پاسخ

نظر خود را بنویسید:
عضویت در خبرنامه 7فاز

برای اطلاع از مطالب جدید 7فاز ایمیل خود را وارد نمایید.


مطالب مرتبط




































































































استفاده از تمامی مطالب 7فاز تنها با ذکر منبع و درج پیوند مجاز است.

طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی وبسایت توسط گروه ماز